(2 perc 7 másodperc az előrelátható olvasási idő.) Ahogy a divatot bemutatják:
"A mai
divat jellegzetessége, hogy mindenből ihletet merít, a legkülönfélébb
ösztönzésekkel fogadja be és teszi magáévá. Nincsenek többé tabuk bármi, bármi
divattá válhat, legyen a téma forrása képzőművészet vagy irodalom, űrhajózás
vagy komputertechnika, a különböző ifjúsági kultúrák, szexuális praktikák, a
fetisizmus vagy a harmadik világ nyomora.
![]() |
A múlt, mint eszköz egy "jó" inspirációhoz. |
Jól bizonyítja az embereknek azt a
meggyőződését, hogy maguk határozhatják meg létezésüket, amikor a külsejükről
döntenek. Ilyen értelemben a divat korántsem csak abból áll, amit a
nagy tervezők az haute couture (ejtsd: ót kutűr) számára álmodnak meg stúdiókban, vagyis nem pusztán azokból a modellekből, amelyeket arab milliárdosok feleségein kívül aligha engedhet meg magának bárki is. Noha az haute couture folyton új ötletekkel szolgál, és lehetővé teszi a tervezőknek, hogy művészi ambícióikat kiéljék, az elkészült darabokat sokszor sem hordani, sem eladni nem lehet. Hordhatóvá tett változatok a prêt-á-porter, a nagy tömegben, géppel előállított készruha, amely a nagy áruházak megfelelő osztályain éppúgy fellelhető, mint a tervezők speciális üzleteiben. A haute couture tehát ma inkább reklám, mintsem bevételi forrás.
A francia divatházak teljes forgalmuk hat százalékát szerzik ebből, a többi kilencvennégyet készruhákból és főként licencekből.
Természetesen divat a konfekció is, azaz az iparilag gyártott tömegruházat, amely minden árkategóriában létezik, és divat a vásárcsarnoki kacat is, amelyet alacsony bérért olcsón gyártanak némely országokban, hogy olcsón adhassák el az ipari államokban, s amelytől igyekeznek mindig gyorsan megszabadulni, hogy helyet csináljanak az újabb pólóknak, ruhácskáknak és macskanadrágoknak. A divat mindenütt jelen van, senki sem térhet ki előle."
Forrás: Gertrud Lehnert, Divat
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése