(2 perc 10 másodperc az előrelátható olvasási idő.) A mai piaci versenyben egy hasonló értékesítési modell mennyire valósítható meg, hogy közben az öltözködési stílusokat elősegítő foglalkozások tiszteletben tartása is működjön?
"A haute couture megjelenése a XIX. század közepétől esik, feltalálója Charles Frederick Worth. Az egykori kelmekereskedő 1825-ben Angliában született, 1845-től azonban már Párizsban élt, ahol eleinte a Gagalin divatháznál dolgozott.
![]() |
Egy újdonság kezdete! |
Worth megértette az idők szavát, és
rájött, hogyan kovácsoljon ebből tőkét. Bizonyos tekintetben megfordította a
dolgok addigi rendjét, vagyis nem ő ment házhoz mint névtelen szolgáltató,
hanem a vevőket csábította magához. Elsőként rukkolt elő fél évente új kollekcióval, melyet fiatal manökeneken mutattak be, köztük
a felesége, Marie Vernet, aki jelentős mértékben hozzájárult sikeréhez.
Ezekből
a kollekciókból választhattak aztán a vevők.
Worth egyébként olykor el is utasította némelyiküket, ezzel tette
félreérthetetlenné, mekkora megtiszteltetés viselhetni az általa tervezett
ruhákat, amelyeket rendszeresen meg is jelölt egy-egy bevarrott címkével.
Valóban zseniális művész volt, s nevéhez számtalan újítás fűződik.
![]() |
A ruha választékok töredéke! |
Worth a neve körül kialakult image
segítségével olyan ügyesen értékesítette rendkívüli tehetségét a piacon, hogy
vetélytárs nélkül uralhatta a XIX. század második felének divatstílusát, s
olyan magas társadalmi rangot vívott ki magának, amilyenről korábban egyetlen
szabó sem álmodhatott. A
divatmúzeumokban őrzött modelljei még ma is egyedülálló szépséget
sugároznak."
Forrás: F.
Dózsa Katalin, Letűnt idők, eltűnt divatok 1867-1945, Gondolat Budapest 1989
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése